1) پایین ترین لایه زهکشه. شامل: شن یا سنگریزه، ریگ و یا ماسه ی خیلی درشت. این لایه برای جلوگیری از اشباع شدن خاک وجریان آب میباشد وگرنه سبب پوسیدگی ریشه می شه و نهایتا گیاه می میره. بسته به اندازه ی ظرف حداقل 1 اینچ و برای ظروف بزرگ 3 اینچ زهکش استفاده می شه.که بهتر است از نوعی مدیا که پوکه پرمیت نام داره استفاده کنید
2) روی زهکش لایه ی نازکی از زغال استفاده می شه. این لایه به تمیز کردن هوا از بخارهای حاصل از پوسیده شدن مواد آلی کمک می کنه و از بو گرفتن تراریوم جلوگیری می کنه.
توجه کنید حتما بین این دو لایه با توری نازک پوشیده شود


3) روی لایه ی قبلی لایه ی نازکی از خزه ی اسفاگنوم قرار می گیره. این لایه از ریزش خاک به درون زهکش و بی فایده شدن آن جلوگیری می کنه.

4) آخرین لایه خاکه. برای خاک مناسب می تونید به مخلوط خاکی معمولی، ماسه اضافه کنید. 

مخلوط خاکی دیگر: 1 قسمت ماسه ی ساختمان + 1 قسمت خاکبرگ پوسیده + 2 قسمت خاک باغچه
خاک تراریوم نباید حاصلخیز و مرغوب باشه به هیچ عنوان از کود استفاده نکنید
******************************

با توجه به علاقه مندی دوستان به کاشت و نگهداری تراریوم و دزرتاریوم و نبود منبع علمی کامل و جامع در این موضوع ، نحوه ی کاشت و نکات مهم در این باب را در این پست آورده ام که می توانید به عنوان یک منبع تماما علمی و جامع از آن استفاده کنید .

 بستر تراریوم :

بستر کشت شامل سه لایه زیر است :

  • لایه زهکش

پوکه معدنی مناسب ترین ماده برای این لایه می باشد . حضور این لایه از اشباع بیش از حد خاک که باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاهان می شود ممانعت می کند .

poke

 

با توجه به اندازه تراریوم انتخابی ، ضخامت این لایه باید بین ۱/۵ تا ۵/۵ سانتیمتر باشد .

  • لایه میانی

یک لایه نازک از قطعات یا پودر ذغال است که به پاکسازی هوای داخل تراریوم و جذب بوی نامطبوع به هنگام تجزیه مواد آلی کمک می کند .

zoghal

 

  • لایه فوقانی

گیاه درواقع در این لایه می روید و نباید خاکی خیلی حاصلخیز و غنی باشد . زیرا خاک غنی باعث تسریع رشد گیاهان و از بین رفتن هماهنگی مجموعه می شود .

مخلوطی از یک قسمت پیت موس ، یک قسمت پرلیت و یک قسمت کوکوپیت که به طور یکنواخت روی سطح پخش می شود و یا یک قسمت شن ریز ، یک قسمت پیت و یک قسمت پرلیت و کوکوپیت که برای دزرتاریوم (desertarium) یا تراریوم گیاهان بیابانی استفاده می شود .

      نکته : اگر بتوانید از یک پارچه آستری سفید بین لایه میانی و فوقانی تراریوم استفاده کنید از وارد شدن ذرات خاک به لایه زهکش و مسدود شدن حفرات آن جلوگیری خواهید نمود .

    توجه : کلیه وسایل و مواد مصرفی باید ضد عفونی شده باشند .

   توصیه ها :

 -هیچگاه تراریوم را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید .

– انتخاب گیاهان مناسب در موفقیت کار نقش بسزایی دارد .

– از خاک های فاقد هرگونه آلودگی استفاده کنید تا احتمال بروز آفات و بیماری ها به حداقل کاهش یابد .

– هرگونه اقلام جانبی همچون سنگ که در تراریوم مورد استفاده قرار می گیرند باید حتما با آب گرم و صابون و یا مایع ضدعفونی شسته شوند .

**************************